منوعات

شباب يتبرعون بقطع غيار سيارة لشاب تعرض لحادث.. جدعنة مش غريبة على المصريين

“أخويا عمل حادثة ومحتاجين نلم له العربية بسرعة فياريت اللي عنده حاجة مش محتاجها من قطع الغيار دي بسعر معقول يعرضها ودا المطلوب” منشور مختصر نشره شاب على إحدى المجموعات الخاصة بالسيارات على فيسبوك، أملاً أن يحصل على عرض جيد من المستخدمين بـ قطع غيار السيارة بأسعار معقولة بدلاً من الشراء من ورشة أو مركز متخصص، في محاولة منه لدعم أخيه. ولكن كانت هناك مفاجأة سارة ومؤثرة جدًا بانتظاره.

المفاجأة التي لم يتوقعها محمود صاحب المنشور هي أن يقرر جميع من علقوا على المنشور أن يتبرعوا بقطع الغيار مجانًا لمساندة الشاب الذي فقد سيارته ودعمه، ويتحول المنشور البسيط إلى ملحمة من الدعم والمساندة شاهدة على جدعنة المصريين. 

فداه مليون عربية

وفي التعليقات كتب أحمد محمود:” صاحبي أنا من اسكندرية وعندي صدر واكصدام قديم أمامي هو ودنه مكسورة بس يمشي الحال خدهم لوجه الله وفداه مليون عربية.. الحمدلله إنه بخير وشوف حابب اشحنهم إزاي وعرفني”.


المنشور على أحد الجروبات
أحمد محمود
شاب يعرض المساعدة

 

فوانيس وقطع غيارات أخرى لمساندة الشاب

وكتب كمال عمرو:” أنا كان عندي فانوسين فى الورشة هشوفهم لك الصبح لو لسه موجودين حلال عليك من غير حاجة”، وأسرع أحمد عبد المنعم للمساعدة أيضاً وكتب :” عندي ريداتير محتاج خزنة بس وقربه سليمة بالغطا وهشوف لك الموجود بردو في الإسكندرية العصافرة حلال عليك بدون مقابل”.

أحمد عبد المنعم
شاب آخر
كمال عمرو
شاب يساند شقيق صاحب المنشور

وسارع آخر يدعى مصطفى هادى، وكتب :” هى دي قاعدة الدينامو و طلمبة الباور اللى قصدك عليها لو كده هى عندى وأنا مش محتاجها .. بس قولى”، وكتب عمرو مصطفى :” ربنا يعوض عليك..عندي شبكة بس محتاجة بتاع فيبر.. وحلال عليك”، وكتب ميشيل أشرف :” معايا مروحة وقربه”، وكتب محمد مصطفى :” شوف الزيوت اللي محتاجها ودي عندي أنا، حمد لله على سلامة أخوك”.

عمرو مصطفى
شاب آخر يعرض المساعدة

 

محمد مصطفى
شاب يساعد صاحب المنشور

 

مصطفى هادى
شاب آخر

 

الخبر الاصلي تجدة علي موقع اليوم السابع وقد قام فريق التحرير بنقل الخبر كما هو او ربما تم التعديل علية وجب التنوية عن مصدر الخبر احترما باعدة الحقوق الاصلية لنشر لاصحابها وموقع المنصة الاخبارية لن يتسني لة التحقق من جميع الاخبار المنشورة والمسؤلية تقع علي عاتق ناشريها بالموقع المشار الية سلفا وهو موقع اليوم السابع الخبر الاصلي هنا
اليوم السابع

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى